Novim Zakonom o strancima, koji je stupio na snagu 1. siječnja 2021. godine, prihvaćeni su zahtjevi Hrvatske obrtničke komore i drugih organizacija poslodavaca te je ukinut kvotni sustav zapošljavanja stranaca koji nije rješavao problem nedostupnosti osposobljene i stručne radne snage. U svrhu zaštite domaćeg tržišta rada uveden je postupak testa tržišta rada kojega je potrebno provesti pri Hrvatskom zavodu za zapošljavanje prije podnošenja zahtjeva za izdavanje dozvole za boravak i rad Ministarstvu unutarnjih poslova. U nastavku opisujemo postupak.

PRIBAVLJANJE DOZVOLE ZA BORAVAK I RAD ZA DRŽAVLJANE TREĆIH ZEMALJA

  1. Poslodavac traži provedbu TESTA TRŽIŠTA RADA od strane HZZ-a
  2. HZZ provodi TEST TRŽIŠTA RADA na način da provjerava stanje u evidenciji nezaposlenih osoba te ukoliko u evidenciji ima osoba koje ispunjavaju zahtjeve poslodavaca za zapošljavanje, HZZ  provodi postupak posredovanja u cilju zapošljavanja radnika s nacionalnog tržišta rada.
  3. HZZ dostavlja poslodavcu OBAVIJEST o rezultatu TESTA TRŽIŠTA RADA najkasnije u roku od 15 dana od dana traženja poslodavca
  4. Ako je test tržišta rada pokazao da u evidenciji nezaposlenih osoba nema raspoloživih osoba koje ispunjavaju zahtjeve poslodavaca za zapošljavanje ili se oni ne mogu ispuniti migracijama nezaposlenih osoba u zemlji, poslodavac može zatražiti izdavanje dozvole za boravak i rad, u roku od 90 dana od dana zaprimanja obavijesti o rezultatu testa. Državljanin treće zemlje ili poslodavac upućuju zahtjev za izdavanje dozvole za boravak i rad policijskoj upravi odnosno policijskoj postaji prema mjestu namjeravanog boravka ili rada državljana treće zemlje ili prema sjedištu poslodavca. Zahtjevu se prilaže:
  • ugovor o radu
  • dokaz o ispunjavanju zahtjeva poslodavaca traženih u testu tržišta rada koji se odnose na razinu obrazovanja, obrazovnu kvalifikaciju, radno iskustvo i sve druge uvjete koje zahtijeva poslodavac
  • rješenje o priznavanju inozemne stručne kvalifikacije sukladno posebnom propisu ako se radi o zapošljavanju DTZ koji će obavljati reguliranu profesiju prema popisu reguliranih profesija u RH
  • agencija za privremeno zapošljavanje uz zahtjev za izdavanje dozvole dužna je priložiti i ugovor o ustupanju radnika krajnjem korisniku.

O zahtjevu za izdavanje dozvole MUP odlučuje rješenjem u roku od 15 dana od dana podnošenja urednog zahtjeva.

  1. MUP po službenoj dužnosti traži mišljenje HZZ-a. Na temelju pozitivnog mišljenja HZZ-a, MUP može izdati dozvolu državljaninu koji ispunjava uvjete iz članka 59. Zakona o strancima.
  2. HZZ ispituje uvjete za izdavanje pozitivnog mišljenja

HZZ će dostaviti MUP-u pozitivno mišljenje ako su ispunjeni uvjeti i poslodavac:

a) obavlja gospodarsku aktivnost u djelatnosti registriranoj u RH

b) ima podmirene obveze po osnovi javnih davanja o kojima službenu evidenciju vodi MFIN:

• nema evidentiranog dugovanja po osnovi poreza na dohodak i doprinosa za obvezna osiguranja

• dokaz o podmirenim obvezama utvrdit će se na temelju potvrde o stanju duga po osnovi javnih davanja o kojima službenu evidenciju vodi MFIN - Porezna uprava

c) u zadnjih 6 mjeseci, ima zaposlenog najmanje jednog radnika državljanina RH odnosno državljanina države članice EGP-a ili Švicarske Konfederacije na neodređeno i puno radno vrijeme na području RH

• iznimno, poslodavac – fizička osoba čiji obrt posluje sezonski mora zapošljavati na području RH najmanje jednog radnika državljanina RH odnosno državljanina države članice EGP-a ili Švicarske Konfederacije u prethodnoj sezoni

• poslodavac - fizička osoba ubraja se u broj zaposlenih

d) nije pravomoćno osuđen za kaznena djela iz područja radnih odnosa i socijalnog osiguranje

• na zahtjev HZZ-a Ministarstvo pravosuđa i uprave dužno je dostaviti dokaz o ovim činjenicama

e) HZZ-a neće izdati pozitivno mišljenje, ako je broj zaposlenih radnika državljana RH odnosno državljana države članice EGP-a ili Švicarske Konfederacije kod poslodavca manji od 1/4 ukupno zaposlenih.

  1. Ako HZZ uputi pozitivno mišljenje MUP-u, ono izdaje dozvolu za boravak i rad i dostavlja ju poslodavcu i državljaninu treće zemlje

Ako je mišljenje HZZ-a negativno, MUP će rješenjem odbiti zahtjev.

Novim Zakonom o strancima promijenjeni su i uvjeti za samozapošljavanje državljana trećih zemalja. Prema novim pravilima, državljaninu treće zemlje koji se samozapošljava u trgovačkom društvu ili obrtu u kojem ima vlasnički udio najmanje 51%, dozvola za boravak i rad može se izdati ako ispunjava uvjete iz članka 111. Zakona o strancima i:

1. ako je u osnivanje trgovačkog društva ili obrta uložio najmanje 200.000,00 kuna

2. ako su na neodređeno i puno radno vrijeme zaposlena najmanje tri hrvatska državljana, a čija brutoplaća iznosi najmanje visinu prosječne bruto isplaćene plaće u Republici Hrvatskoj u protekloj godini prema službeno objavljenom podatku tijela državne uprave nadležnog za statistiku

3. ako njegova mjesečna brutoplaća iznosi najmanje 1,5 prosječne mjesečne bruto isplaćene plaće u Republici Hrvatskoj prema posljednjem službeno objavljenom podatku tijela državne uprave nadležnog za statistiku, dok državljanin treće zemlje koji se samozapošljava u vlastitom obrtu mora dokazati da iznos ostvaren dohotkom od samostalne djelatnosti iznosi najmanje 1,5 prosječne mjesečne neto isplaćene plaće u Republici Hrvatskoj prema posljednjem službeno objavljenom podatku tijela državne uprave nadležnog za statistiku.

 

Tekst novog Zakona o strancima dostupan je ovdje.

Hrvatska obrtnička komora u svojim je zahtjevima za obrtnike s potresom pogođenih područja tražila propisivanje odgode roka za predaju i nekažnjavanje u slučaju kašnjenja s predajom obrazaca, s obzirom da su stradali i knjigovodstveni servisi. Porezna uprava je uvažila navedeni zahtjev te uputu o podnošenju propisanih izvješća i rokovima prenosimo u cijelosti:

 “Poduzetnici i/ili računovodstveni servisi s područja pogođenih potresom koji nisu u mogućnosti pravovremeno ispuniti obveze podnošenja propisanih izvješća Poreznoj upravi po svim osnovama, propisana izvješća mogu podnijeti naknadno tijekom siječnja 2021. godine, nakon ponovne uspostave veze sa sustavom e Porezna ili kada se stvore ostali potrebni preduvjeti, kao primjerice prikupljanje potrebne dokumentacije. U navedenim slučajevima nije potrebno podnositi pojedinačne zahtjeve za povrat u prijašnje stanje. Na knjigovodstvenim karticama poreznih obveznika neće se obračunavati kamate zbog kašnjenja prilikom podnošenja propisanih izvješća (obrazaca) uslijed nastalih okolnosti.

 Porezni obveznici koji nisu korisnici sustava ePorezna, a čijim je nadležnim ispostavama Porezne uprave uslijed potresa onemogućen rad, propisana izvješća mogu dostaviti na slijedeće adrese:

  • porezni obveznici s područja Petrinje i Gline propisana izvješća podnose na adresu Ispostave Petrinja u Gvozdu, Trg dr. Franje Tuđmana 6
  • porezni obveznici s područja Siska pravovremeno će biti obaviješteni o alternativnoj adresi Ispostave

Pozivamo poduzetnike i računovodstvene servise da, u skladu s mogućnostima, prate objave na stranicama Porezne uprave gdje će se redovito ažurirati informacije o daljnjim načinima i rokovima postupanja ovisno o svim objektivnim okolnostima.”

Obrtnici obveznici paušalnog oporezivanja dohotka krajem svake godine, a najkasnije do 15. siječnja 2021. dužni su predati godišnje izvješće o ostvarenom dohotku u prethodnoj 2020. godini na Obrascu PO-SD.

Ta je obveza propisana Pravilnikom o paušalnom oporezivanju samostalnih djelatnosti, članak 7. stavak 4. (Narodne novine 1/2020), čije se odredbe i pripadajući propisani obrasci primjenjuju u poreznim postupcima za 2020. godinu.

Podsjećamo da obrtnik „paušalist“ ne vodi poslovne knjige, osim evidencije o prometu Obrazac KPR, u kojem je obvezan evidentirati sve iznose naplaćene u gotovini  i bezgotovinskim putem.

Izvješćem o ostvarenim primicima na Obrascu PO-SD,  utvrditi će se je li obveznik ostvario veći ili manji dohodak od utvrđenog u rješenju. Stupanjem na snagu novog Pravilnika, od 1. siječnja 2020. godine, fizičkim osobama koje plaćaju paušalni porez na dohodak ukinulo se izdavanje poreznih rješenja, te se paušalistima uvodi obveza plaćanja predujma poreza na dohodak tijekom poreznog razdoblja na temelju samozaduživanja, a prema podacima iz godišnjeg izvješća koje se podnosi na Obrascu PO-SD. Eventualnu razliku godišnjega paušalnog poreza porezni je obveznik dužan platiti s danom podnošenja izvješća.

Podsjećamo obveznike da se primljene potpore Hrvatskog zavoda za zapošljavanje za očuvanje radnih mjesta kao i potpore za samozapošljavanje ne evidentiraju u Obrascu PO-SD jer se primljene potpore smatraju neoporezivim primitkom, a ne primitkom od samostalne djelatnosti.

Prema Naredbi o načinu uplaćivanja prihoda proračuna, obveznih doprinosa te prihoda za financiranje drugih javnih potreba u 2020. godini (Nar. nov., br. 6/20.), paušalni porez uplaćuje se na uplatni račun poreza na dohodak i prireza poreza na dohodak grada / općine prema prebivalištu ili uobičajenom boravištu obrtnika, uz oznaku modela uplate HR 68, brojčane oznaka poreza na dohodak koji se utvrđuje paušalno – 1449, te OIB-a fizičke osobe.

Na isti uplatni račun uplaćuje se i razlika manje uplaćenog paušalnog poreza na dohodak za proteklu godinu, a koja je utvrđena prema godišnjem izvješću koje se podnosi na Obrascu PO-SD. Obrtnici su razliku godišnjega paušalnog poreza obvezni uplatiti s danom podnošenja izvješća, a najkasnije do 15. siječnja 2021. godine za 2020. godinu.

Ove se godine izvješća prvi put podnose na novim obrascima PO-SD i PO-SD-Z.

Novina je podnošenje Obrasca PO-SD-Z kod paušalista koji obavljaju zajedničku djelatnost obrta. Prema čl. 8. st. 1. Pravilnika, nositelj zajedničke djelatnosti koji porez na dohodak od zajedničke djelatnosti utvrđuje u paušalnoj svoti, obvezan je najkasnije 15 dana nakon isteka kalendarske godine podnijeti nadležnoj ispostavi Porezne uprave Izvješće nositelja o paušalnom dohotku od zajedničke samostalne djelatnosti i supoduzetnicima u zajedničkoj djelatnosti na novom obrascu PO-SD-Z. Obrazac PO-SD-Z se prvi put dostavlja za 2020. godinu najkasnije do 15. siječnja, a popunjava ga samo imenovani nositelj zajedničke djelatnosti. Nositelj zajedničke djelatnosti obvezan je dostaviti Poreznoj upravi Obrazac PO-SD-Z, dok su oba porezna obveznika – nositelj zajedničke djelatnosti i supoduzetnik – obvezni podnijeti i Obrazac PO-SD. U Obrascu PO-SD nositelj i supoduzetnik iskazat će svoj udio u zajednički ostvarenom dohotku 2021. godine.

Obrazac PO-SD i Obrazac PO-SD-Z moguće je preuzeti ispod ove obavijesti. 

 

Hrvatska obrtnička komora danas je Vladi Republike Hrvatske uputila prijedloge mjera pomoći za obrtnike s područja pogođenih potresom te zatražila njihovo hitno usvajanje, kako bi se obrtnicima ublažile posljedice katastrofe na poslovanje, a cjelokupno gospodarstvo ponovno pokrenulo.

HOK je zatražio isplatu potpora za očuvanje radnih mjesta obrtnicima i njihovim radnicima u  iznosu od 4.000 kuna, uključujući otpis pripadajućih doprinosa i poreza; novčanu naknadu za fiksne troškove (najam/zakup, energenti, režijski troškovi i sl.); oslobađanje davanja jedinicama lokalne samouprave (komunalna i vodna naknada, porez na potrošnju, naknada za korištenje javnih površina i prirez); moratorij na otplatu kredita i leasinga te obustavu svih ovrha. Nadalje, u prijedlogu je i traženje automatskog omogućavanja obročne otplate na minimalno 36 rata svih zatečenih dugovanja na dan 31.12.2020. godine uz poček od barem šest mjeseci prema državnom proračunu, predložen je i program nepovratnih sredstava za obnovu poslovnih prostora i dugotrajne imovine te propisivanje odgode roka za predaju i nekažnjavanje u slučaju kašnjenja s predajom obrazaca, s obzirom da su stradali i knjigovodstveni servisi.

„Vlada RH žurno je reagirala po prioritetima, donoseći odluke nužne za spašavanje života i zdravlja ljudi. Nakon uspostave primarne sigurnosti, potrebno je učiniti sve kako bi se obrtnicima, ali i svim poduzetnicima s područja pogođenih potresom omogućilo što brže pokretanje poslovanja, jer bez njih u tim mjestima života neće biti. Oni sada trebaju našu pomoć kako bi svojim radom ponovno izgradili mjesta u kojima je normalan život moguć“, rekao je Dragutin Ranogajec, predsjednik HOK-a.

Predsjednik Hrvatske obrtničke komore Dragutin Ranogajec s kolegama obrtnicima posjetio je područja stradala u potresu. Mnogi obrtnici ostali su bez prostorija za rad, ali i vlastitih domova, materijalna šteta je velika te je pitanje kada će uopće moći ponovno pokrenuti poslovanje.

Na današnjoj izvanrednoj sjednici Upravnog odbora Hrvatske obrtničke komore donesena je odluka o otvaranju posebnog žiro-računa i pokretanju humanitarne akcije naziva „Obrtnici za stradale od potresa“ koja ima za cilj prikupljanje novčanih sredstava za pomoć stradalima od potresa. Obrtnici iz cijele Hrvatske, kao i kolege obrtnici iz drugih zemalja pokazali su ogroman interes za pomoć stradalim područjima, pa ih pozivamo da se  uključe i uplate sredstva na žiro račun otvoren za donacije. Prikupljena sredstva bit će namjenski raspoređena tamo gdje je pomoć najpotrebnija.

Broj žiro-računa na koji se mogu uplatiti donacije je HR29 2340 0091 5111 1052 1, s pozivom na broj HR00  OIB uplatitelja.

Za uplate iz inozemstva potrebno je navesti swift adresu: PBZGHR2X

Hrvatska obrtnička komora donirala je 50 agregata od 2kW, 28.000 m2 plastične folije za pokrivanje uništenih krovišta te organizirala dostavu 200 kg kruha dnevno u Petrinju. Pomoć je to koja je potrebna trenutno, jer je puno ljudi ostalo bez svojih domova, a pojedina mjesta još uvijek nemaju struju, s obzirom da će uklanjanje kvarova na mrežama potrajati.

Ceh ugostitelja HOK-a i Udruženja ugostitelja Grada Zagreba pripremaju dnevno 300 toplih obroka koji se razvoze stradalima u koordinaciji s Obrtničkom komorom Sisačko-moslavačke županije i Udruženjem obrtnika Sisak.

Pomoć u saniranju štete uzrokovane potresima na ovom području bit će potrebna kroz duže vrijeme, stoga svi oni koji su na bilo koji način oštećeni, moraju znati da nisu prepušteni sami sebi.

 

Udružnje obrtnika Velika Gorica poziva sve svoje članove da se uključe u humanitarne akcije i aktivnosti u organizaciji HOK-e i OKZ-a , za pomoć stradalima u potresu.

Također, Udruženje obrtnika V.Gorica poziva obrtnike-članove velikogoričkog Udruženja obrtnika da se jave ukoliko su stradali u potresu, kako bi im matično Udruženje pokušalo iznači način da im se na bilo koji način pomogne. 

Kontakti

e-mail: Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

mob: Mišerić 091/5332038

        Kaurić 098/683392

        predsjednik Vladimir Birek 098/380580

Please publish modules in offcanvas position.